Het is tegenwoordig voor iedereen even slikken bij het tanken. Maar als je het al moeilijk had, kan deze enorme prijsstijging de genadeklap voor je portemonnee zijn. Dan moet je er simpelweg voor kiezen om de auto te laten staan. En in sommige gevallen leidt dat tot vervoersarmoede.
Vervoersarmoede is een ongrijpbaar begrip, omdat het verschillende lagen van de maatschappij treft. Het betekent in elk geval dat je niet kunt komen waar je wil of moet zijn. Omdat je geen geld hebt voor een (deel)auto, benzine, of de trein. Of omdat er op bepaalde tijden geen openbaar vervoer bij jou in het dorp rijdt. Maar het kan ook veroorzaakt worden doordat je laaggeletterd bent, een handicap hebt, of een sociaal netwerk mist.
Juist die diversiteit maakt dat het gezicht achter het probleem vaag blijft. Het kan een net gearriveerde vluchteling zijn, maar ook je buurvrouw zonder baan. Of die oudere man op de groenteafdeling in de supermarkt. Of wat dacht je van je neefje, die niet op tijd op zijn werk op Schiphol is, omdat de bus in zijn woonplaats dan nog niet rijdt.
‘Door die vele gezichten, is de aanpak van het probleem complex,’ legt Schotman uit. ‘Daarom proberen wij in elk geval het bewustzijn te vergroten. Door het aan te kaarten en op de agenda te krijgen bij gemeentes en onze andere opdrachtgevers. Want zo lang het niet zichtbaar is, kun je er ook niks aan doen. En dat is ernstig, want zodra mensen zich structureel niet kunnen verplaatsen, kunnen ze niet solliciteren, naar de dokter, werken, sporten, of meedoen. Ze kunnen niet leven. En dat gun je niemand.’
Naast bewustzijn creëren, steekt WijMobiel ook veel tijd en denkwerk in het faciliteren van oplossingen. ‘Met een product als onze OV Budgetkaart kunnen we bijvoorbeeld veel problemen wegnemen,’ vertelt Schotman. ‘Daarmee hoeven mensen die recht hebben op een reiskostenvergoeding via de gemeente of hun werkgever, die kosten niet meer voor te schieten. En breng je dus niemand onbedoeld in verlegenheid. Ook is onze servicedesk coachend ingericht: we kunnen mensen van stap tot stap begeleiden. Zo faciliteren we bijvoorbeeld voor onze klant Trevvel een project waarbij scholieren met een handicap leren hoe ze zelfstandig met het ov kunnen reizen. Ook leveren we OV Budgetkaarten aan de gemeente Amsterdam, die ze inzet voor minima, of mensen die onder de participatiewet vallen. En daarnaast werken we ook al jaren samen met het Leger des Heils, om ervoor te zorgen dat hun cliënten zorgeloos naar de werkplaats kunnen komen. Zo hou je mensen dichtbij. Zo voorkom je dat mensen in een isolement belanden, en de problemen zich alleen maar opstapelen.’
Meer weten?
Wil je weten hoe wij je kunnen helpen aan het mobiel maken en houden van jouw reizigers? Neem dan contact met ons op.
Heb je een vraag, opmerking of klacht neem dan contact met ons op via:
ma-vrij 10:00 - 18:00
ma-vrij 08:00 - 22:00
We reageren binnen 1 werkdag