Leerlingen vervoer

Leerlingen vervoer

WijMobiel en Trevvel zetten zich gezamenlijk in om leerlingen met een verstandelijke of lichamelijke beperking wegwijs te maken in het openbaar vervoer.

Aanleiding

Trevvel faciliteert sinds 2018 het doelgroepenvervoer in Rotterdam en omstreken. Daarbij heeft het vervoersbedrijf van de Gemeente Rotterdam de mooie opdracht gekregen om het WMO-vervoer te verzorgen. Dat houdt in dat zij personen met een verstandelijke of lichamelijke beperking ophalen met een taxi, en hen vervolgens afzetten bij hun school of dagbesteding. Alleen binnen deze doelgroep vallen ook leerlingen voor wie het openbaar vervoer een goede optie zou kunnen zijn. De zelfredzaamheid is voor hen van groot belang. Het reizen met het openbaar vervoer kan deze groep alleen niet meteen zelfstandig. Trevvel is echter alleen gespecialiseerd in taxivervoer en daarom zijn zij dan ook op zoek gegaan naar partners om hen hierbij te helpen. Zo zijn ze uitgekomen bij WijMobiel.

Reisoplossing

De leerlingen, voor wie het mogelijk is om met het openbaar vervoer te reizen, krijgen een persoonlijke WijMobiel kaart. Daarbij heeft WijMobiel voor iedere leerling een passend abonnement berekend, geladen en geactiveerd. Allemaal op basis van de reis die afgelegd moet worden van huis naar school en weer terug. Bij ontvangst van de kaart kan de leerling direct reizen. Wel zo makkelijk!

Om dit gehele proces zo snel en makkelijk mogelijk te laten verlopen is WijMobiel, voor het aanvragen van de abonnementen, een samenwerking aangegaan met vervoerder RET.

OV training

Om ervoor te zorgen dat iedereen uiteindelijk zelfstandig kan reizen, krijgen de leerlingen hulp van OV-trainers van MEE op Weg en GO-OV. Deze OV-trainers maken de leerlingen in een periode van acht weken wegwijs in het openbaar vervoer. Zo kunnen ze na die periode zelfstandig reizen.

Om het overzichtelijk en transparant te houden, kunnen deze leerlingen en hun ouders/verzorgers in de WijMobiel portal zien wat hun reisbewegingen zijn en welk soort abonnement ze hebben. Daarbij krijgen de leerlingen in hun eigen online omgeving ook hulp als ze bijvoorbeeld het uitchecken een keer zijn vergeten. Om deze groep in het gehele proces goed te kunnen ondersteunen, krijgen ook de Trevvel-medewerkers en OV-trainers toegang tot de WijMobiel portal. Ook handig: Trevvel kan via de wijmobiel.app op ieder gewenst moment zelf extra reissaldo klaarzetten, en zo de leerlingen makkelijk op weg helpen. Dat gaat allemaal heel simpel, met één druk op de knop.

WijMobiel Animatie 08 Owl Character resized

Wil je meer weten over
onze diensten?

Onze Servicedesk staat voor je klaar!