In gesprek met.. Leger Des Heils, Werkbedrijf de Binnenbaan en Stichting UAF.

Door Kim Buitenhuis

LegerDesHeils

Leger des Heils

Trajectmanager Gerben Lagendijk van het Leger des Heils werkt al jaren graag met WijMobiel samen. “De stelregel van het Leger des Heils is dat reizen met het OV en de bijkomende kosten nooit een belemmering mogen zijn voor onze cliënten en hun trajecten. Daarom is het belangrijk dat wij alles vergoeden, omdat onze doelgroep dat vaak niet kan betalen.” Voorheen deed het Leger des Heils dit d.m.v. declaraties en moesten de cliënten het alsnog voorschieten. “Ontzettend onhandig. Ook omdat dit mij stapels kaartjes, bonnetjes en daarmee een hoop onoverzichtelijk uitzoekwerk opleverde. Bovendien was het heel fraudegevoelig, doordat we geen inzicht hadden in het daadwerkelijke reisgedrag van de cliënten en of de declaraties wel in dit plaatje pasten.”

OV Budgetkaart

Voor Lagendijk is de OV Budgetkaart van WijMobiel de oplossing: “Een kaart waarbij we zelf per persoon aan kunnen geven wat het reissaldo is dat vervolgens door WijMobiel wordt opgeladen. Dit is handig omdat het dus voor iedere persoon weer verschilt. Bovendien betalen we alleen voor de gemaakte reiskosten, zijn declaraties achteraf en werken met contant geld dus verleden tijd. En als extra reissaldo nodig is, kunnen we dat eenvoudig bijbestellen.”

Arbeidsreïntegratie

Lagendijk bedient met het Leger des Heils de mensen aan de onderkant van de maatschappij. “Vaak die mensen die door de rest zijn opgegeven. Denk daarbij aan daklozen en mensen met een psychische stoornis in combinatie met met verslaving of schulden. We begeleiden deze mensen al jaren en zorgen dat ze een zinvolle daginvulling krijgen, zodat ze overdag een doel hebben om hun bed uit te komen. In plaats van na een maandenlange fulltime zorg toch weer de fout in gaan.” Zo is 50|50 ontstaan. Lagendijk: “Dit is de tak binnen het Leger des Heils waarmee we ons bezig houden met arbeidsreïntegratie. Zo hebben we verschillende werkprojecten die onze mensen zoveel meer bieden dan alleen een goede reden om uit je bed te komen. Het geeft ze het gevoel dat ze weer meetellen. Dat zij zich als mens weer gezien en gehoord voelen, is zo ontzettend belangrijk. En daarbij is de mogelijkheid om onbezorgd te reizen onmisbaar.”

”Dat zij zich als mens weer gezien en gehoord voelen, is zo ontzettend belangrijk. Daarbij is de mogelijkheid om onbezorgd te reizen onmisbaar.”

Overzicht

Lagendijk is werkzaam in regio Flevoland. “Hier werken we samen met negen leerwerkbedrijven. Van een houtwerkplaats tot diverse horecaprojecten. Ik houd me bezig met het begeleiden van de deelnemers en het aansturen van de jobcoaches die dagelijks met onze mensen samenwerken. Zo lopen er wekelijks ongeveer 120 cliënten binnen deze bedrijven. Voor mij is het van groot belang dat ik weet wat er bij wie speelt en kan ingrijpen waar nodig. En daar helpt WijMobiel mij door de mobiliteitskaart en bijbehorende portal ontzettend bij.”

Stukje veiligheid

Het inzicht in reisgedrag kan op cruciale momenten ook een uitkomst zijn. “Zoals laatst toen een tienermoeder niet op haar afdeling was verschenen en niemand wist waar ze was. Dan maakt iedereen zich natuurlijk grote zorgen en is het heel fijn als je vervolgens in het systeem kunt achterhalen waar haar laatste reis naartoe is geweest. Het verzorgt dus ook een stukje veiligheid.”, aldus Lagendijk.

Open voor feedback

Het mooie aan de samenwerking met WijMobiel vindt Lagendijk dan ook dat ze veel meer dan alleen een reisoplossing op maat verzorgen. “Daarbij staan ze altijd open voor onze feedback. Met alles wat we aandragen, gaan ze ook direct aan de slag. Heel fijn en mooi om te merken dat we elkaar dus ook versterken. Daarbij zijn we een organisatie die werkt voor en met hulpbehoevende mensen, waarbij een aanpak op maat wordt gevraagd. Flexibiliteit is daarbij nodig en dat hebben ze gelukkig nog altijd door bij WijMobiel.”

Werkbedrijf de Binnenbaan

De Binnenbaan

Dat is ook een van de redenen waarom Werkbedrijf De Binnenbaan, voorheen DSW Rijswijk, nog altijd tevreden is met WijMobiel, vertelt financieel medewerker Yvonne Diederik. “We zijn een sociaal leerwerkbedrijf voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Denk aan mensen met een beperking en mensen die in een
reïntegratietraject zitten via diverse gemeentes waarmee we samenwerken.” Hiervoor wordt dus flink wat afgereisd door de cliënten. “Eerder was het afhandelen van de reiskosten alleen veel werk, omdat alles apart gedeclareerd werd. Met een berg administratie tot gevolg.” Dat kan handiger en sneller, dacht Diederik. “Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een betere oplossing en kwam met Tim Janssen, directeur bij WijMobiel, in contact. Na een goed gesprek zijn we van start gegaan en na jaren zijn we nog altijd erg tevreden.”

Leermomenten

Het mooie is dat de WijMobiel portal en de mobiliteitskaarten voor verschillende voordelen zorgen, zoals meer overzicht en snellere afhandeling van de administratie, vertelt Diederik verder. “Zo krijg ik via de online portal inzicht in het reisgedrag en kan ik snel checken of de kaart inderdaad volgens afspraak wordt gebruikt. Zo maken we weleens mee dat bijvoorbeeld iemand de kaart voor andere doeleinden gebruikt. Dat zien we direct. Vervolgens kan ik die persoon er op aanspreken. Dat zijn weer leermomenten voor onze cliënten. Al zijn er ook genoeg die de kaart netjes gebruiken waarvoor deze bedoeld is.”

Groeien in verantwoordelijkheid

Dit laatste heeft te maken met het kunnen dragen van verantwoordelijkheid, vult Jesse Schotman aan: “Binnen een sociale werkplaats kunnen mensen in een veilige omgeving werkervaring opdoen. De cliënten worden klaargestoomd om een zelfstandig bestaan te kunnen leiden. Om eventueel misbruik te voorkomen was in eerste instantie een strakke monitoring en een niet te overschrijden reisbudget gewenst bij de Binnenbaan. Maar na verloop van tijd leerden de cliënten steeds beter om te gaan met het beheren van hun reisbudget en groeiden zij in het dragen van verantwoordelijkheid. Na veel gebruik en training konden ze de verantwoordelijkheid aan om met een kaart zonder beperking op het tegoed om te gaan. De dienstverlening van WijMobiel groeit dus mee met de client. Het geeft de cliënten van de Binnenbaan ook meer zelfvertrouwen doordat ze het vertrouwen vanuit de organisatie krijgen hiermee om te kunnen gaan. Mooi om te zien.”

Meer zelfvertrouwen

“Er zijn ook veel mensen die eerder nog nooit met het ov hebben gereisd en door dit nu te doen, groeien ze daar ook weer van.”, vertelt Yvonne Diederik verder. “Erg mooi om te zien. Het geeft onze mensen echt de kans om bij het bedrijf te werken dat bij hen past. Ook omdat voorschieten in veel gevallen financieel onmogelijk is, maar door de dienstverlening van WijMobiel is dat voor ons dus allang verleden tijd. De kaart wordt tijdens het reizen opgeladen waardoor voorschieten niet meer hoeft.”

Stichting UAF

Stichting UAF

Voor UAF-directeur Mardjan Seighali is dit ook een van de redenen om met WijMobiel samen te werken. “Als UAF zetten wij ons sinds 1948 al in voor hoogopgeleide vluchtelingen en ondersteunen we hen bij het vinden van een passende studie en baan in Nederland. Het is helaas nog altijd niet makkelijk voor gevluchte studenten en professionals om weer op eigen niveau aan de slag te komen. Ondanks hun jarenlange ervaring in eigen land. Diploma’s worden hier vaak lager gewaardeerd en de taal vormt een barrière. Voor een opleiding om deze achterstand weg te werken hebben onze studenten zelf alleen nog geen financiële middelen.
Ook niet om hun reiskosten naar de school of universiteit te betalen of voor te schieten. Daarom is de Budgetkaart van WijMobiel ook voor ons een uitkomst.”

Leermomenten

Mardjan Seighali weet als geen ander hoe belangrijk het is om als vluchteling deze kans te krijgen. “Ik ben zelf begin jaren negentig vanuit Iran naar Nederland gevlucht. In die donkere tijden kon ik niet investeren in mijn eigen ontwikkeling.
Een studiebeurs via het UAF was mijn ticket tot vrijheid. Dat gun ik iedereen. Ik zeg ook altijd: mensen en talentontwikkeling zijn mijn drijfveer en de reden dat ik dit werk doe. Wij maken het verschil en ik weet dat wat wij doen ertoe doet.”

Wil je meer weten over onze oplossingen? Vraag dan onze brochure aan.

WijMobiel Animatie 08 Owl Character resized

Contact

Wil je weten hoe wij jouw organisatie kunnen helpen aan het mobiel maken en houden van jouw reizigers? Neem dan contact met ons op.