Meer over mobiliteit

Elektrisch rijden en laden is steeds meer in opkomst. Hoe werkt dit eigenlijk?

4 juli 2019

Laadpas

Kiest jouw werknemer voor elektrisch rijden? Dan tankt hij bij een laadpaal. Om zo’n paal te activeren, heeft hij een speciaal pasje nodig. Daarmee kan hij zich identificeren bij de laadpaal thuis, bij kantoor of bij openbare laadpunten.

Mobiliteitskaart

De laadpas geldt bij openbare laadpalen ook direct als betaalpas. Vaak moet de werknemer het in dat geval voorschieten. Dit hoeft niet als je kiest voor een mobiliteitskaart die ook gebruikt kan worden voor het laden en betalen van de elektrische auto. In dat geval worden de kosten vaak direct door de werkgever vergoed.

Vergunning laadpaal

Een laadpaal voor thuis of op kantoor zijn te bestellen via verschillende stroomleveranciers en aanbieders als de ANWB. Er mag altijd een laadpaal op eigen terrein neergezet worden. Als dit niet mogelijk is, komt de laadpaal bij een parkeerplaats in de openbare ruimte te staan. Hiervoor moet een vergunning aangevraagd worden bij de gemeente. Het hangt van de gemeente en de daar geldende regels af of dit mogelijk is. Deze laadpaal mag in de openbare ruimte ook gebruikt worden door andere mensen met een elektrische auto.

Laadtijd

Eén van de meest gestelde vragen als het om elektrisch rijden en laden gaat, is: hoe lang duurt het laden? De laadtijd is altijd afhankelijk van de accu, hoe leeg deze is en hoe snel de auto kan laden. Bij een openbare laadpaal geldt vaak een gemiddelde laadtijd van 4 uur. Er bestaan ook snellaadpalen, dan kan de auto al binnen een half uur klaar voor vertrek zijn. Deze palen zijn alleen nog niet veel in Nederland te vinden en niet iedere elektrische auto kan snelladen.

Met WijMobiel Compleet kunnen (semi) elektrische auto’s worden voorzien van stroom bij alle openbare laadpunten. Met als voordeel voor de werknemer dat die kosten door de werkgever worden vergoed. De btw-factuur wordt aan het einde van de maand door de werkgever betaald. Klik hier voor alle info.